Gdynia–Ameryka Linie Żeglugowe S.A., Gdynia–America Line (GAL), spółka akcyjna utworzona w 1930 r. przez Żeglugę Polską i duńskiego armatora The East Asiatic Company Limited, z siedzibą w Gdyni. Do października 1934 r. działała pod nazwą Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe S.A. Linie Gdynia–Ameryka. Kapitał zakładowy w wys. 9 mln zł początkowo należał w 52% do rządu polskiego, w 48% do strony duńskiej, do 1939 r. prawie w całości znalazł się w rękach państwa polskiego. GAL koncentrowały się na przewozach pasażerów, głównie emigrantów, oraz organizowaniu wycieczek morskich. W 1939 r. dysponowały 8 statkami, m.in. nowoczesnymi transatlantykami: Batory, Chrobry, Piłsudski i Sobieski, które w czasie II wojny światowej służyły w Międzyalianckim Komitecie Żeglugowym. Podczas wojny GAL działały w Wielkiej Brytanii (w 1945 r. dysponowały 24 statkami), w 1946 wznowiły działalność w Gdyni, w 1950 r. weszły w skład Polskich Linii Oceanicznych.
H. Dehmel Gdynia–Ameryka Linie Żeglugowe S.A. 1930–1950, Gdańsk 1969.
Treść hasła została przygotowana na podstawie materiałów źródłowych PWN.