Drukuj | A A A | Zgłoś problem | 86 166 391 zn. | 84126 zdjęcia | 738 wideo | 116 audio | 1920 miejscowości

Aktualności

2016-06-28

Nowa wystawa w Żydowskim Muzeum Galicja: Punkt zbieżny

W dniu 26 czerwca 2016 r. Erica Lehrer, amerykańska antropolog i profesor historii z Uniwersytetu Concordia w Montrealu oraz Soliman Lawrence, amerykański artysta mieszkający w Berlinie, otworzyli swoją wystawę zatytułowaną Punkt zbieżny w Żydowskim Muzeum Galicja w sercu Kazimierza podczas drugiego dnia krakowskiego Festiwalu Kultury Żydowskiej.

Lawrence wyjaśnił, że zainspirowały go prace napisane przez Lehrer (następnie opublikowane w książce Jewish Poland Revisited: Heritage Tourism in Unquiet Places), skłaniając go do napisania do niej emaila, na który ku swojemu zaskoczeniu otrzymał odpowiedź. Lehrer wyjaśnia na ścianach wystawy, iż „spotkała Solimana Lawrence'a poprzez jego fotografie".

Ilustracja

Ta wspólna wystawa przedstawia fotografie Lawrence'a zestawione ze słowami Lehrer. Razem stawiają oni nowe pytania na temat żydowskiego renesansu w Polsce i badają relacje tworzone z historią poprzez interakcje z jej śladami i bliznami we współczesnej Polsce. 

Fotografie Lawrence'a celowo pozbawione są etykiet i podpisów, co zmusza widzów, by wyjść poza konkretny kontekst pojedynczego punktu na mapie lub własną perspektywę obrazu artysty i zamiast tego spróbować zrozumieć fotografie same w sobie jako poszczególne momenty i akty pamięci. Chociaż publiczność zaznajomiona z żydowską Polską rozpozna szczegóły pewnych zdjęć takie jak bryła Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w trakcie budowy czy też dłonie rzeźbiarza Józefa Reguły w trakcie pracy, to Lawrence zostawia w każdym obrazie przestrzeń na własne doświadczenia i spostrzeżenia oglądających, ponieważ wiele scen niełatwo jednoznacznie określić lub w prosty sposób wyjaśnić.

Podobnie jak w 2013 r. na wystawie w Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli zatytułowanej Pamiątka, Zabawka, Talizman ścienne napisy Eriki Lehrer zachęcają odwiedzających do zakwestionowania swoich uprzedzeń odnośnie do historii, relacji polsko-żydowskich oraz odrodzenia żydowskiego w Polsce. Jej słowa skłaniają publiczność do krytycznej analizy historii zapamiętanej poprzez festiwale, wystawy, teatr, sztukę oraz inne współczesne formy pamięci w Polsce, zadając pytanie, czy, kiedy i w jaki sposób te środki wyrazu i pamięci mogą tworzyć produktywny dialog, a kiedy mogą po prostu zapewniać nowe formy idyllicznej nostalgii.

Częścią instalacji jest 40-minutowy film odtwarzany w niewielkim pomieszczeniu obok głównej wystawy, który Lawrence stworzył, wykorzystując standardowe obrazy Auschwitz odnalezione w Internecie, wywiady nagrane przez Stephanie Rowden w trakcie krakowskiego Festiwalu Kultury Żydowskiej w 2008 r., wcześniejsze efekty współpracy z Lehrer, a także mechaniczną książkę przedstawiającą migocącą świecę, zaprojektowaną przez Solimana Lawrence'a.

Punkt zbieżny zmusza widzów do zastanowienia się i rozważenia nie tylko obrazów, które umieścili przed nimi artysta i kurator, ale także swojego własnego uczestnictwa w pamięci, odrodzeniu i nostalgii w odniesieniu do niezwykle skomplikowanych historii.

Wystawę można oglądać w Żydowskim Muzeum Galicja (Dajwór 18, 31-052 Kraków)

do 27 listopada 2016 r. Bilety normalne w cenie 15 zł, studenci i emeryci – 10 zł.

 

Autor: Lizy Mostowski

 

 

Archiwum